Telepsykiatri i Fokus: Erfarenheter från Två Specialister i Psykiatri

I denna artikel får vi ta del av insikter från två erfarna psykiatriker, Deanne Mannelid och Iulia Mira Milea Carmaciu, båda legitimerade läkare och specialister i psykiatri. Både Deanne och Iulia har omfattande erfarenhet av att arbeta med telepsykiatri, och deras reflektioner belyser allt från patienternas upplevelser till hur tekniska och juridiska hinder påverkar arbetet. Genom att kombinera deras erfarenheter får vi en bredare bild av hur telepsykiatri utvecklas inom psykiatrin och hur det påverkar både patienter och vårdpersonal.

Deanne Mannelid
leg läkare, specialist i psykiatri

Iulia Mira Milea Carmaciu,
leg läkare, specialist i psykiatri

Hur länge har du arbetat med telepsykiatri och i vilken omfattning?

Deanne: "Sen 2003 i liten omfattning, från 2015 i 40-100 %."

Iulia: "Jag har jobbat endast med digitala patientbesök sedan september 2019, i 5 år nu. Omfattningen har varit 100 % (jobbat både för svensk sjukvård och utrikes)."

Hur använder ni telepsykiatri på era mottagningar?

Deanne: "Patienter på mottagningen, hembesök med eller utan övrig personal, möten med andra aktörer, läkarmöten och handledning."

Iulia: "På min nuvarande arbetsplats träffar man patienter både i deras hemmiljö och på mottagningen för sedvanliga patientbesök som kan inkludera uppföljningar, utredningar, nybesök, mm. Behandlingskonferenser, APT, läkarmöten och handledning sker digitalt."

Vilka utmaningar har ni stött på när ni träffar patienter via länk?

Deanne: "Patienter är inte alltid beredda på ett digitalt möte och kan bli besvikna. Det är ibland svårt att avgöra personlig hygien och man känner inte om det finns gammal eller färsk alkohol."

Iulia: "Utmaningar inkluderar situationer där vårdintygsbedömning måste ske, eftersom man inte får skriva ett vårdintyg baserat på en digital bedömning. Akuta tillstånd som kräver omedelbara åtgärder är en annan utmaning. Andra utmaningar inkluderar dålig mottagning hos patienten eller elavbrott."

Vad är fördelarna och nackdelarna med telepsykiatri utifrån era perspektiv?

Deanne: "Nackdelar: se ovan, och att man inte kan göra en somatisk status, endast mycket begränsad neurologisk undersökning. Fördelar: snabba förflyttningar, med bättre kamera kan man överbrygga att man inte ser så bra. Det är smidigt för patienten, värdigt och inte så intensivt."

Iulia: "Det finns många fördelar med digitala besök, såsom ökad flexibilitet, möjligheten att bedöma patienter i deras hemmiljö, snabba åtgärder och mer fokuserat arbete med mindre störningar. Nackdelarna inkluderar minskad social kontakt med kollegor och arbetsgruppen."

Finns det några diagnosgrupper som ni skulle säga inte är lämpliga för telepsykiatri?

Deanne : "Egentligen inte."

Iulia: "Ja, akuta psykiatriska och somatiska tillstånd som akuta psykoser, svår depression med hög suicidrisk, akut mani, delirium och svår substanspåverkan. Vid dessa tillstånd får man inte utfärda ett vårdintyg efter en digital bedömning om det skulle behövas, men annars borde inte finnas restriktioner gällande diagnoser."

Vad är er uppfattning av patienternas upplevelse av telepsykiatri?

Deanne: "Oftast positivt."

Iulia: "Jag har fått positiv feedback från de flesta patienterna. Många uppskattar digitala vårdbesök, särskilt på grund av kontinuiteten och möjligheten att träffa samma läkare regelbundet."

Hur har ni hanterat tekniska problem eller akuta medicinska situationer under pågående telepsykiatrikonsultationer?

Deanne: "Man ringer upp igen vid dålig täckning (t.ex. vid hembesök), och vi övergår till telefon, även om det inte är lika bra. Annan personal hjälper till vid behov."

Iulia: "Vid tekniska problem har vi använt telefonbesök istället. Vid extremt sällsynta fall har vi ombokat besöket. Vid akuta tillstånd har personal på plats tillkallats, och om det behövs kontaktas en kollega på plats."

Vilka är de viktigaste faktorerna för framgångsrik implementering av telepsykiatri enligt er erfarenhet?

Deanne: "Ett bra arbete, bra kontakt med annan personal och hyfsat nöjda patienter."

Iulia: "God samarbete med personalen på mottagningen, bra rutiner och instruktioner, tillgång till kollegor på plats, fungerande system för digitala besök (rum, kamera, mikrofon)."

Skulle ni rekommendera detta arbetssätt till andra, och varför?

Deanne: "Ja, men det kräver erfarenhet. Det är inget man startar med."

Iulia: "Ja, jag uppskattar att jobba digitalt på grund av flexibiliteten och det mer fokuserade arbetet. Man kan resa och arbeta från olika platser eller länder, och det ger ökad tillgänglighet för patienterna."

Finns det några specifika fall eller berättelser om hur telepsykiatri har gjort en betydande skillnad för en patient som ni kan dela?

Deanne: "Kanske de mer undvikande patienterna, de som har långt till mottagningen eller som inte kommer ut ur hemmet."

Iulia: "Patienter med svår OCD, AST och svår social fobi, som inte har varit i kontakt med sjukvården på många år, har kunnat knyta an och påbörja behandling, vilket har ökat deras compliance. Många har senare kunnat komma till mottagningen och fortsätta med psykoterapeutiska insatser in vivo."

Hur ser ni på framtiden för telepsykiatri? Vilka trender eller utvecklingar tror ni kommer att vara viktiga?

Deanne: "Jag tror att det kommer att integreras i alla mottagningars reguljära arbetssätt. Det är ett bra arbetssätt med stor flexibilitet för alla parter. Det är även miljövänligt och kostnadseffektivt eftersom det eliminerar restider"

Iulia: "Med tanke på hur den teknologiska utvecklingen sett ut de senaste åren kan verktyg som Microsoft Copilot eller Chat GPT hjälpa till att förkorta administrationen, men också att analysera rutiner och skapa statistik för förbättring."